Forebyggelse af knogleskørhed

Skrevet af: Kirsten K Lindegaard, Ph.D. Bioteknologi

Dine knogler begynder så småt at tabe styrke og tæthed allerede efter 30-årsalderen. Det er de færreste, som tænker over det desværre, og mange opdager først alt for sent at knogletræning er en lige så vigtig parameter at tænke på muskeltræning. Knogleskørhed bliver ofte beskrevet som ”en stille sygdom”, fordi man ikke mærker at knoglerne afkalker. Det er en proces som sker over tid – men for rigtig mange går det stærkt, og det opdages først alt for sent. Derfor er det vigtigt at tænke fremad, hvis du vil bevare en sund og stærk knoglemasse og undgå knogleskørhed senere i livet.

Kvinder under eller efter menopausen er særligt udsatte for tab af knoglemasse, som potentielt kan få store konsekvenser for deres helbred. Risikoen for at brække noget stiger markant i takt med at knoglestyrken forringes. Faldulykker går hårdt ud over denne gruppe, fordi knoglerne er mere porøse og lettere brækker, og dertil kommer, at helingsprocessen tager længere tid.

Hvad er osteopeni?

Betegnelsen dækker over en tilstand af lav knogletæthed, som ikke er så udtalt, som tilfældet er ved osteoporose. Osteopeni er en lettere afkalkning af knoglerne, hvilket på sigt kan udvikle sig til knogleskørhed. Det betyder også, at du vil have større risiko for knoglebrud, især ved ryghvirvler, håndled og hoften, da disse knogler er ekstra udsatte ved fald.

På dette stadie er det helt centralt at gøre en indsats for sin knoglesundhed for at undgå, at man udvikler knogleskørhed. Det er særlig vigtigt at have ekstra fokus på fysisk aktivitet, kost og at træne sin balance for at undgå fald med risiko for brud.

Ved du, at du har osteopeni eller ved du at dine forældre havde osteoporose – så er du desværre i risikogruppen for at udvikle osteoporose. Du kan selv gøre en effektiv indsats for forebyggende at styrke knoglerne og modvirke, at osteopenien udvikler sig.

OsteoStrong® er en mulighed for dig til effektivt at styrke dine knogler, øge din fysiske styrke og balanceevne – og i bund og grund forebygge og undgå osteoporose.

 

Effektiv knogletræning

OsteoStrong tilbyder specieldesignede maskiner, som over tid kan genopbygge dine knogler igen. Du behøver kun at træne 1 gang om ugen. Du er ikke træt bagefter, da der ikke er tale om hård fysisk træning.

OsteoStrong® er en ny metode til forebyggelse af knogleskørhed.

Bestil en behandling i OsteoStrong®s center på Østerbro – ring til 71 91 72 21.

Fordele ved OsteoStrong®

I OsteoStrong®s centre styrker du knoglerne på en måde, som adskiller sig fra almindelig fysisk træning på flere punkter:

  • Du kommer ikke til at svede
  • Træningen er smertefri
  • Du er ikke træt eller øm bagefter
  • Én behandling pr. uge er nok
  • Behandlingen tager under 10 minutter